آشنایی با سواد اطلاعاتی و کاربرد آن:

سواد اطلاعاتی توانمندی یک فرد در برخورداری از اطلاعات صحیح و به روز یک  فرد است. فرد باسواد اطلاعاتی​​​​ در هر موقعیتی تشخیص می‌دهد تا رسیدن به نقطه ایده‌آل یا هدفش چیزهایی هست که نمی‌داند و باید یاد بگیرد و می‌تواند این نیازهای دانشی و مهارتی را مشخص کند.

فرد باسواد اطلاعاتی بلد است چطور بهترین منابع اطلاعات و منابع یادگیری را برای تامین نیازش شناسایی کند، به آنها دست بیابد و از آنها به شکل موثر و اخلاقی استفاده کند طوری که بتواند به هدف مدنظرش برسد. به واسطه این دو قابلیت افراد باسواد اطلاعاتی در یادگیری مستقل یا “یادگیری چگونگی یادگیری” ورزیده می‌شوند و در هر زمینه‌ای که بخواهند می‌توانند بیاموزند و رشد کنند آن هم بدون وابستگی به کلاس یا استاد خاصی. چون فرد باسواد اطلاعاتی به کتابخانه‌ای به وسعت همه منابعی که می‌شناسد دسترسی دارد نه چیزهایی که ممکن است گوگل یا فرد خاصی به او معرفی کند.

چرا همه ما به سواد اطلاعاتی نیاز داریم؟

چون دانشگاه و مدرسه ما را برای زندگی شاد و کسب و کار موفق آماده نمی‌کنند. مهم نیست چه مدرکی دارید و از کدام دانشگاه یا موسسه فارغ‌التحصیل شده‌اید یا چقدر صاحب تجربه و مهارت هستید. اگر بخواهید در شغل دلخواهتان مشغول کار شوید و رشد کنید، باید بلد باشید چطور خودتان را به دانش و مهارت‌های موردنیاز مجهز کنید و به روز بمانید. لذا بخش اطلاع رسانی کتابخانه کوثر با توجه به رسالت و اهداف خود به برگزاری کارگاههای آموزشی سواد اطلاعاتی پرداخته است.

همچنین از سال 1400 در ابتدای هر ترم با توجه به نیاز دانشجویان ورودی، کارگاه آشنایی با سواد اطلاعاتی به صورت رایگان، در بخش اطلاع رسانی و خدمات الکترونیکی برای دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی به صورت حضوری برگزار می شود.

جهت استفاده از فیلم های علمی، آموزشی و پژوهشی کتابخانه کوثر، ما را در کانال کتابخانه در آپارات دنبال کنید:

کانال فیلم های آموزشی آپارات

کاری از بخش اطلاع رسانی و خدمات الکترونیک کتابخانه کوثر دانشگاه قم

دانشجویان محترم می توانند جهت اطلاع و ثبت نام در این کارگاهها با بخش اطلاع رسانی در تماس باشند.

راههای ارتباطی با بخش اطلاع رسانی کتابخانه کوثر:

☘️راههای ارتباطی با کتابخانه کوثر: 

شناسه Kosarlib درسامانه ایتا

ایمیل: Mlib-kosar@qom.ac.ir

تلفن: 0253-2103729​

تاریخ آخرین به روز رسانی: 1403/05/23