مصاحبه با دانشجوی نمونه دوره دکتری بنت الهدی خبازان

 

1.   ابتدا خودتان را معرفی نمایید و درباره سوابق تحصیلی خود توضیحاتی را ارائه کنید؟

بنت الهدا خبازان هستم.

کارشناسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه قم

کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران

کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی ( گرایش مدیریت اطلاعات) دانشگاه قم

در حال حاضر دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانش شناسی با گرایش مدیریت اطلاعات و دانش در دانشگاه قم،

و رئیس کتابخانه دانشگاه حضرت معصومه (س)

 

2.   در خصوص افتخاراتی که کسب کرده اید توضیح دهید؟

  • دانشجوی نمونه استانی در مقطع کارشناسی
  • کسب رتبه دوم در گروه تحصیلی علوم انسانی مقطع کارشناسی در ششمین جشنواره دانشجویان ممتاز، مبتکر و نوآور بسیجی،‌شاهد و ایثارگر استان قم
  • پژوهشگر ممتاز در همایش تجلیل از زنان فعال و نخبه استان قم در سال 1388
  • پژوهشگر برتر کارمند در دانشگاه حضرت معصومه (س) در سال 1393
  • دانشجوی ممتاز و عضو دفتر استعداد های درخشان دانشگاه قم در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • عضو بنیاد ملی نخبگان

3.    بخشی از امتیاز دانشجویان نمونه انجام فعالیت‌های فرهنگی و فوق برنامه است که این مهم از طریق انجمن‌های علمی قابل اجراست. آیا عضو انجمن علمی رشته خودتان هستید؟ و در چه زمینه‌هایی فعالیت داشته اید؟

بله از دوره کارشناسی عضو انجمن علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی (کتابداری و اطلاع رسانی) دانشگاه قم بودم و تا کنون فعالیت های زیر را در زمینه رشته خود داشته ام.

  • عضو شورای سردبیری مجله دریچه اطلاعات ( فصلنامه علمی ـ تخصصی انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه قم )
  • عضو هیأت تحریریه نشریه علمی ـ تخصصی دریچه اطلاعات
  • نائب دبیر انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه قم در دوره کارشناسی
  • همکاری در انتشار فصلنامه علمی ـ تخصصی " دانش شناسی " ( فصلنامه علمی ـ تخصصی انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه پیام نور قم )
  • ویراستار نشریه رسالت حقوق کیفری
  • ناظر چاپ در انتشارات دانشگاه حضرت معصومه (س)
  • عضو کمیته پویش جهادی و خیرین همدلی و مواسات مومنانه دانشگاه حضرت معصومه (س) سال 99-1401
  • عضو کارگروه اجرایی همایش بین المللی فلسفه حقوق زن در اسلام (برگزار شده در 25 و 26 اردیبهشت 92)
  • مدیر داخلی نشریه کاربردهای مطالعات زبانی
  • مدیر داخلی نشریه رسالت حقوق کیفری
  • مدیر داخلی دوفصلنامه پژوهشهای روانشناختی در مدیریت

 

4.     در حوزه ادبی و پژوهش چه دستاوردهایی داشته‌اید؟

در زمینه پژوهشی در سه بخش چاپ کتاب، مقاله مجلات و مقاله همایش ها فعالیت هایی داشته ام.

  • کتاب چکیده پایان‌نامه‌های حقوق زن و خانواده
  • مقالاتی با عنوان "سنجش میزان ربط تصاویر بازیابی شده در موتورهای کاوش مبتنی بر ویژگی‌های نگارشی زبان فارسی"، " آرشیو رقمی و نقش آن در هدایت مدیریت دانش و تسهیم سرمایه های فکری"، " Third Wave Changes: The Role of Information and Communication Technology (ICT) in the Definition of Librarianship " که مقالات علمی پژوهشی هستند و 5 مقاله دیگر که در سایر مجلات (علمی ترویجی و دارای نمایه isc) به چاپ رسیده است
  • از دوره کارشناسی تا کنون نیز 8 مقاله در همایش ها و کنفرانس های ملی و بین المللی ارائه و به چاپ رسانده ام

     

5.     عواملی که در پیشرفت یک دانشجو می تواند موثر باشد، چیست؟

همت، برنامه ریزی، پشتکار و امید به آینده

6.    چه کسانی را در زمینه موفقیت خود موثر میدانید؟

در حال حاضر خودم رو آدم موفقی نمی دانم، اما قطعا خانواده ام و همسرم با همراهی هاشون مسیر من رو تا به اینجا هموار کردند و همیشه و همه جا و در همه حال کنارم بودن؛ و در کنار آنها خانواده دوم من اساتید گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم که واقعا دلسوزانه همه دانشجوهاشون رو راهنمایی و حمایت می کنند و من نیز از این لطف و محبت اساتید بی نصیب نبودم.

7.     آیا امکانات سخت افزاری و نرم افزاری دانشگاه برای کسب موفقیت شما کافی بود؟

در پاسخ به این سوال باید بگویم بسته به شرایط گاهی بله و گاهی خیر!

8.    میزان مطالعه روزانه شما چقدر است؟ و بیشتر در چه موضوعاتی مطالعه می کنید؟

برنامه دقیق و مدونی برای مطالعه روزانه ندارم. میزان مطالعه من با توجه به شرایطی که در آن هستم و نیازها و اقتضائات روحی و کاری ام تغییر می کند. اما در کل بیشتر در زمینه کاری و درسی، مقالات به روز رو مطالعه می کنم و در زمانهایی که فرصت بیشتری پیدا می کنم کمی هم کتابهای ادبی، شعر و داستان

9.    تا چه حد با کتابخانه های دانشگاه قم آشنایی دارید و از آن استفاده می کنید؟

با کتابخانه های دانشگاه قم آشنایی کامل دارم. در دوره کارشناسی به جهت منبع محور بودن دروس در آن دوره بیشتر از کتابخانه و منابع آن استفاده می کردم اما بعد از آن دوره به جهت شاغل شدن در یک کتابخانه دانشگاهی و دسترسی سریع به منابع، استفاده از کتابخانه دانشگاه قم کمرنگ تر شد. البته پایگاه های اطلاعاتی دانشگاه قم همیشه برای بنده مورد توجه و استفاده بوده و هست.

10.   اگر دوباره به زمان انتخاب رشته برمی گشتیم باز هم همین رشته را انتخاب می کردید؟

بله، اما این بار با اطلاعات و علاقه این رشته را انتخاب می کردم!!! من هم در ابتدا یکی از افرادی بودم که هیچ شناختی به این رشته نداشتم و بعد از گذشت دو سه ترم شناخت نسبی از کتابداری (که نام رشته در زمانه کارشناسی من بود) پیدا کردم و البته پژوهش که نقطه اتصال من به این رشته بود، ابعاد بیشتری از این رشته را برای من نمایان کرد.

11.      بهترین خبری که در دوران دانشجویی شنیدید چه بود ؟

برای من پذیرش و چاپ مقالاتم در مجلات و همایش ها و سایر فعالیت های حرفه ای و همه کارهایی که انجام دادم و به ثمر رسیده از جمله خبرهای خوب بوده اما شاید بهترین خبر در در دوران دانشجویی، خبر قبولی در دوره دکتری بود

12.     بزرگترین ارزوی زندگی ؟

قرار گرفتن در مسیر درست موفقیت و پیشرفت

13.     علاقه مندی هایتان بجز درس خواندن چیست ؟

عاشق پژوهش کردن و کارهای هنری هستم و از انجام هر دو لذت می برم

14.      نحوه پر کردن اوقات فراغت ؟

معمولا زمان زیادی برای اوقات فراغت به معنی واقعی ندارم، اما در همان زمان های کوتاه هم سعی میکنم با انجام کارهای هنری، خواندن کتابهای شعر و همنشینی با دوستان، روحیه و ذهنم رو برای انجام برنامه های آتی آماده کنم.

15.        در پایان لطفا قشنگترین جمله ای رو که میتونید به دانشجویان هدیه دهید بفرمایید؟

در دوره کارشناسی جمله ای رو خوندم که برای من تأثیرگذار بود و آن جمله این بود: آفتاب به گیاهی حرارت می دهد که سر از خاک بیرون آورده باشد

دانشجویان عزیزی که در این رشته تحصیل می کنید، رشته علم اطلاعات، دامنه و گستره بزرگی داره، هر کسی میتونه در یک موضوع و زمینه ای در این رشته دنبال علاقه مندی هایش باشه، پس تا در دوره تحصیل فرصت دارید این نقطه عطف رو برای خودتون پیدا کنید و اون وقت گیاهی هستید که سر از خاک بیرون آورده و می تونه شروع اتفاقات خوب باشه.

یه توصیه ای هم که در دوران مختلف به من شده و دوست دارم همه بدونن این است که : سعی نکن بهترین رشته تحصیلی و شغل رو به هر قیمتی بدست بیاری، سعی کن در هر رشته و شغلی که داری فعالیت می کنی بهترین همون رشته یا شغل باشی و این رمز موفقیت هست!

16.          می‌دانید که رئیس دانشگاه ما تازه منسوب شده و در هر حال برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستند. اگر شما به جای رئیس دانشگاه قم بودید چگونه عمل می‌کردید؟

می تونم فقط یک نکته رو  به رئیس محترم دانشگاه قم جناب آقای دکتر شریفی عرض کنم.

رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، یکی از رشته های کاربردی با دامنه و گستره وسیع است که متاسفانه در دانشگاههای امروز ما کارکردهای این رشته چه در بعد عملیاتی و چه در بعد آموزش به دانشجویان کمرنگ است. مطلوب تر این است که در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و حتی دکتری در کنار واحدهای درسی آموزشی که دانشجویان می گذرانند، دوره های مهارت افزایی و توانمند سازی دانشجویان ( در خود واحد درسی و یا به صورت فوق برنامه) در مباحث مختلفی مثل نمایه سازی، کار با نرم افزارهای کتابخانه، نرم افزار های علم سنجی، سازماندهی منابع دیجیتالی، تولید محتوا و .... برگزار شود که دانشجویان پس از اخذ مدرک تحصیلی، در یک یا چند زمینه به صورت تخصصی نیز توانمند شده باشند که هم در آینده شغلی دانشجو تاثیرگذار است و هم در آینده جامعه؛ چرا که افرادی متخصص و با مهارت به جامعه تزریق خواهد شد.

تاریخ آخرین به روز رسانی: 1403/06/19